söndag 28 december 2008

Lingonlimpa


Blev så väldigt snål på nån mumsig limpa i morse och kom ihåg att jag skrivit ner en limpa gjord på bakpulver från fitness magazine för ett antal år sen. Yepp, snålheten tog överhand och där stod jag med trötta ögon och blandade degen. Min belöning fick jag efteråt när jag satte tänderna i en ljummen urgod limpsmörgås med mycket smör på, mmm.

Och såklart vill jag dela med mig till alla ni som tar er tid att läsa min blogg.
Varsågoda här är receptet:

Limpa i form:
3 dl vetekli (jag tog havregryn)
3 dl rågmjöl
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk anis
1 tsk fänkål
5 dl fimjölk (hade ej så jag la 4,5 dl mjölk istället)
½ dl sirap
3 msk lingon

Blanda allt. Grädda i 175 grader, ca 45 min. Lycka till ifall ni bestämmer er för att baka. Den är godast varm.

Kram

Inga kommentarer: